Ny på NFS
Du skal udvikle dig, når du er ansat på Nykøbing F. Sygehus
Vi ser ind i en fremtid med flere multisyge – og for en dels vedkommende også ressourcesvage – patienter med flere diagnoser og mere komplekse forløb. Derfor har vi på Nykøbing F. Sygehus skarpt fokus på at være en drivkraft til at sikre lighed i sundhedstilbud for vores patienter – både inden for vores eget regi og i det tværsektorielle arbejde. Det betyder også, at vi forventer en øget kompleksitet i de opgaver, vi skal lykkes med som sygehus.
Mennesker – og virksomheder – der fastholdes eller søger trygheden og bekvemmeligheden ved at gøre det samme i dag og i morgen, som de gjorde i går, udvikles ikke. Evnen og viljen til at favne fleksibilitet, omstillingsparathed, og til at tænke nyt, når behovet pludseligt opstår, mistes. Det er ikke en bæredygtig tilgang. Skal vi være og forblive et velfungerende, fagligt stærkt og bæredygtigt akutsygehus, er det derfor helt afgørende, at vi hele tiden udvikler os. Det betyder, at du som medarbejder eller leder også skal udvikle dig. Sammen prioriterer vi at skabe en alsidig og spændende hverdag, hvor arbejdsmiljø og trivsel er en hjørnesten.
Aktiv dialog, medinddragelse og medindflydelse
Herunder kan du læse lidt mere om, hvordan vi i fællesskab gør Nykøbing F. Sygehus til en dynamisk arbejdsplads, vi alle har lyst til at være en del af. Nederst finder du også en generel oversigtsplan over hele dit onboardingforløb, som du kan downloade eller printe. Det kan hjælpe dig med at bevare overblikket, hvis du sammen med din leder og/eller mentor aftaler ændringer.
Herunder kan du se et eksempel på en oversigtsplan over aktiviteterne i et typisk onboardingforløb. Din egen onboardingplan vil blive tilrettelagt af din leder specifikt til dit forløb.
Ny leder på NFS?
Bliver du ansat som ny leder på Nykøbing F. Sygehus, vil dit onboardingforløb også inkludere administrative, organisatoriske og faglige opgaver. Disse sørger vi selvfølgelig også for, at du også bliver sat grundigt ind i.
Find afdeling og parkering på NFS
Hos os skal du ikke fastholdes, du skal udvikles
På Nykøbing F. Sygehus gør vi op med den traditionelle tilgang til rekruttering og fastholdelse som et redskab til at løse vores kompetencebehov. At være længe i en stilling er ikke i sig selv et mål, der gavner hverken sygehuset eller medarbejderen. Derfor er det i stedet vores ambition at skabe et miljø, hvor vores medarbejdere og ledere aktivt søger både faglig og menneskelig udvikling og – ved at understøtte det hos os – sikre, at de kontinuerligt vælger Nykøbing F. Sygehus til.
Vores onboardingprogram er et vigtigt redskab til at sikre, at nye medarbejdere falder godt til hos os, trives og fra starten får udviklingskulturen med ind under huden. Derfor lægger vi også stor vægt på, at du som ny medarbejder tager aktiv del i din egen læring og udvikling, samt at du er med til både at skabe og fortælle historien om Nykøbing F. Sygehus som en attraktiv og udviklende arbejdsplads og et bæredygtigt akutsygehus, der er med til at sikre lighed i sundhed for vores patienter.
Feedback – konstruktiv dialogbaseret feedback
Som mennesker oplever vi verden forskelligt, og hvis vi skal nå frem til et fælles mål er det vigtigt, at vi gennem dialog bliver vejledt og guidet i fælles retning.
På Nykøbing F. Sygehus er vores mål, at vi skal være endnu bedre til vores arbejde i dag, end vi var i går. Derfor arbejder vi aktivt med at bruge og træne konstruktiv, dialogbaseret feedback, så vi hele tiden bliver klogere på vores egne blinde vinkler i både adfærd og opgavehåndtering.
Hvad er feedback for os?
Feedback handler både om at styrke den positive adfærd – når vi agerer på en måde, der fremmer opgaveløsningen, hjælper kollegerne, sikrer tydelighed og klare forventninger, roser og anerkender – og om at undgå den negative adfærd, der besværliggør arbejdet, fører til misforståelser eller skaber usikkerhed hos kollegerne.
På Nykøbing F. Sygehus tager vi udgangspunkt i denne definition af begrebet feedback:
Professionel feedback er den proces, hvorigennem en person udvikler sine professionelle rutiner ved hjælp af samtaler med andre personer, der har observeret konsekvenser af vedkommendes arbejde. (Kilde: Trillingsgaard, A. (2018); Feedback gentænkt)
Vores ambition med at træne dialogbaseret feedback er
At vi individuelt og kollektivt trives med at give og modtage feedback, fordi vi ved, at det er sådan, vi bedst hjælper hinanden med at styrke vores faglige, samarbejdsmæssige og sociale fællesskab på sygehuset.